publikováno 02. 10. 2025 14:59
Dne 2. 10. 2025 oznámila společnost Siemens Mobility objednávku pěti lokomotiv Vectron MS pro tureckou společnost Akdoğan Train Cargo. Vyrobeny budou s vybavením k provozu v Německu, Rakousku, Polsku, ČR, na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku a Turecku, budou i opatřeny OBU ETCS Baseline 3.
Nadto budou osazeny systémem XLoad (viz ŽM 7/22, str. 7), který byl primárně vyvinut pro provoz na horských tratích v alpských zemích s cílem zvýšení normativu hmotnosti pro jednu lokomotivu a jenž čítá optimalizované řízení tažných sil na mezi adheze a zařízení pro kondicionování jízdní plochy kolejnic.
Dodávky by měly začít koncem roku 2027 a součástí zakázky jsou také desetiletá smlouva na full-servis, s možností prodloužení o další dva roky, a opce na dalších pět lokomotiv.
V Turecku je od počátku letošního roku provozován jeden Vectron AC z parku bulharského dopravce PIMK Rail, který jej nasazuje společně s tureckým dopravcem PARS Rail (viz ŽM 6/25, str. 12). Schválení a provoz této lokomotivy v Turecku si však zajistil dopravce ve vlastní režii, což je spojeno s provozními omezeními, zatímco Siemens Mobility připravuje vlastní řešení schválení předmětných variant lokomotiv Vectron MS, příp. Vectron AC v Turecku tak, aby byl umožněn jejich provoz ve vícero zemích.