publikováno 29. 07. 2025 16:58
Innofreight poprvé ve své existenci zařadil do své vlastnické struktury licencovaného železničního dopravce. Dne 25. 6. 2025 byla zúčastněnými stranami podepsána dohoda, na jejímž základě společnost InnoSped (v níž je Innofreight 70% podílníkem) získá 50% podíl v českém dopravci CityRail.
Ten působí primárně v nákladní dopravě vlaků přepravujících dřevo jak na vnitrostátních relacích, tak do zahraničí. Již delší dobu hledal investora, protože pro zajištění činnosti do budoucnosti vnímal potřebu rozšířit portfolio zákazníků. Nadto je strategickým cílem vstup na infrastrukturu v Rakousku a Německu, aby měl své přepravy do těchto zemí pod kontrolou v celém úseku po provozní i ekonomické stránce.
Právě s ohledem na zaměření na uvedenou komoditu a již dlouhodobé působení v jejích přepravách je navázání spolupráce společností CityRail a Innofreight poměrně logickým krokem. Systém Smart GigaWood od společnosti Innofreight se od zavedení na české železnici v roce 2019 uplatňuje čím dál více a souběžně stále narůstají objemy přeprav CityRailu díky jeho flexibilitě. Pro něj je nadále cílem působit a etablovat se jako dopravce vlaků se dřevem a produkty, resp. výrobky dřevozpracujícího průmyslu, ale vyloučeny nejsou ani přepravy jiných komodit, nicméně tedy primárně vozba s technologií Innofreight. Vlaky sestavené z InnoWaggonů s klanicovým systémem Smart GigaWood dopravuje CityRail již od roku 2022 (viz např. zde) a dnes již zcela běžně.
V případě Innofreightu, který trvale posouvá hranice svých nápadů, by nebylo překvapením, kdyby vstup do pro něj nového segmentu činnosti nebyl jen začátkem nové cesty, na jejímž obzoru bude běžná vozba vlaků tvořených vlastní technologií i vlastním dopravcem. Podrobněji se této zajímavé novince na trhu budeme věnovat v ŽM 8/25.