publikováno 01. 08. 2025 12:38
Dva silní hráči v různých segmentech železniční nákladní přepravy spojili síly do společného podniku pro výrobu a pronájem intermodálních nákladních vozů.
Skupina MSC (Mediterranean Shipping Company), která je svými lodními kapacitami světově největším rejdařstvím, zahájila spolupráci s firmou Innofreight již dříve, ale nyní nabrala zcela nový směr. Výsledkem je Innoway Trieste, jenž je zcela novým výrobcem intermodálních vagónů. Innofreight sice používá a svým klientům poskytuje vozy z vlastního vývoje, jejich výrobu ale dosud zadával externě.
Po roce příprav a instalací prvních technologií byly v novém závodě v Terstu při slavnostním ceremoniálu dne 2. 7. 2025 představeny první dva vozy úvodního výrobního programu. Tím jsou zcela nové nečlánkové 80stopé vozy, jež jsou opět výsledkem vlastního vývoje Innofreightu a s použitím podvozku InnoBogie, který také pochází z
vlastního vývoje. Továrna ještě bude dále vybavována vlastní technologií, zatím jsou hlavní rámy vozů vyráběny v TŽV Gredelj a rámy podvozků v závodě InnoDuler (viz ŽM 2/22, str. 17), načež v Terstu probíhá kompletní montáž.
Již letos v červnu byly z TŽV Gredelj vyexpedovány dvě tam kompletně sestavené soupravy. Prvních 22 vozů by v Terstu mělo být předáno dne 12. 8. 2025. Pro zbytek letošního roku by odtud mělo vyjet okolo 200 čtyřnápravových vozů (resp. článků vozů, v případě dvoudílných), v roce 2026 již okolo 600 a v cílovém stavu v roce 2027 okolo 1 000; podvozků InnoBogie by v té době mělo být ročně zhotoveno kolem 3 000.
Innofreight plánuje postupně do Terstu umístit výrobu všech verzí InnoWaggonů, které jinak představují portfolio 60’, 80’ a 90’ článkových vozů; právě nečlánkové 80stopé vozy jsou u něj novinkou. Podrobněji se tomuto projektu věnujeme v právě vycházejícím ŽM 7/25.
Produkce závodu v Terstu je zařazována do parku společnosti Yellow2Rail, jež je rovněž společným podnikem Innofreightu a MSC (resp. logistické dceřiné skupiny MEDLOG) a z níž je dále pronajímána, resp. poskytována pro vlastní potřeby podílníků. Společnosti skupiny MSC rozvíjejí své aktivity na více frontách, a to i v ČR. Medlog Czech Republic je 50% spoluvlastníkem Terminálu Mošnov a v Nymburce buduje kontejnerový terminál (s menšinovou účastí ČD Cargo). V jiných zemích pak čím dál více působí i jako dopravce, přes společnosti skupiny Medway.