ČD Cargo 2025
Škoda 2025

Lokomotivy nové typové řady EURO DuFour od firmy Stadler


publikováno 08. 06. 2025 09:14


Firma Stadler na veletrhu transport logistic představila typovou řadu výkonných čtyřnápravových elektrických lokomotiv pro traťovou službu, které by v budoucnu měly v tomto segmentu doplnit nabídku tradičních výrobců. Přesněji řečeno, uvedena ve známost byla nová rodina lokomotiv již se zadáním kontraktu na jejího úvodního představitele, když byl během loňského InnoTransu oznámen pevný kontrakt na 36 strojů pro SBB Cargo s možností navýšení objednávky až o 93 dalších a se zahájením dodávek stanoveným od podzimu 2027. Již tehdy bylo uvedeno, že jde o základ nové vozidlové rodiny firmy Stadler, jejíž jméno bude zveřejněno později.

Na základě požadavku SBB Cargo mají mít lokomotivy z uvedené objednávky příznivé parametry vlivu na kolejový svršek. Při hmotnosti 80 tun mají vyhovovat traťové třídě zatížení až C2, tj. 20 tun na nápravu a 6,4 t na metr délky (pro jistotu připomeňme, že na české železnici tento jednoduchý výpočet pro zatřiďování hnacích vozidel neplatí) a ve švýcarském systému klasifikace tratí dle příčných účinku mají vyhovovat třídě 5.

Obecně však typové portfolio čítá řadu různých variant (a s hmotností až do 90 tun), s mnoha duálními, resp. vícezdrojovými verzemi, s využitím dieselového i bateriového pohonu, s předpokladem výkonu, resp. kapacity pro rozhodně větší akční rádius nežli pouze Last mile dojezd.

Název typové řady je slovní hříčkou využívající shodu výrazu pro více významů. Dufourspitze, resp. francouzsky Pointe Dufour, je nejvyšší horou Švýcarska a domácí země úvodního zákazníka. Kromě samotné symboliky nejvyšší mety má představovat také schopnost lokomotivy pro nasazení i na vedlejších tratích, a tedy blíže podmínkám horských výstupů.

Za symbolickou referenci pro univerzálnost a přínos lze považovat i postavu, po níž je vrchol pojmenován, neboť švýcarský generál Guillaume Henri Dufour se kromě systému opevnění mj. zasloužil o vytvoření první podrobné topografické mapy Švýcarska a jako člen tzv. Výboru pěti, zřízeného v Ženevě v roce 1863, byl jedním ze zakladatelů Mezinárodního výboru Červeného kříže a jeho prvním prezidentem.

Slovo Dufour nadto obsahuje výraz pro „4" v angličtině, který lze přiřadit zejména čtyřnápravové konstrukci, jež je v případě univerzální traťové lokomotivy v portfoliu Stadlera novinkou. „Zbývající" předpona Du pak v interpretaci výrobce zastupuje duální konstrukci.

Související novinky
Sdílejte