Stavba depa promo
Škoda 2024

Retrack Slovakia nasazuje v Čierne nad Tisou řadu TEM2-UM


publikováno 31. 07. 2023 12:40


Retrack Slovakia patří již dlouhodobě k hlavním dopravcům vlaků přepravujících ukrajinské agrární komodity na trasách od ukrajinsko-slovenské hranice (viz např. ŽM 5/22, str. 33 - 34). V rámci snahy zajistit si při předávce vlaků a překládce zboží při hranici maximum úkonů vlastními kapacitami začala společnost využívat dvojici šestinápravových motorových lokomotiv řady TEM2-UM estonské společnosti Skinest Rail.

Ty jsou v nájmu u firmy Rail Services Slovakia (viz ŽM 8/20, str. 8), což je, společně s VTG Rail Logistics, spoluvlastník dopravce Retrack Slovakia. Do zkušebního provozu byly zařazeny dne 4. 6. 2023 v Čierne nad Tisou, kde Retrack Slovakia používá tamní překladiště pro překládku mezi vlaky o rozchodech 1 520 mm a 1 435 mm. Po dopravení vlaku elektrickou lokomotivou UZ do stanice Čierna nad Tisou zajišťují motorové lokomotivy přetah do překladiště, resp. následný posun. 

V oblasti Čierne nad Tisou zřídila firma Rail Services Slovakia překladiště obilnin s využitím mechanismů dopravených z Ukrajiny v areálu dřívějšího překladiště LPG ve spolupráci s holandsko-švýcarskou partnerskou společností. Překládka zde byla zahájena v srpnu 2022 (viz ŽM 11/22, str. 22) a ukončena v dubnu 2023, s přesunem na pracoviště NT6 v Čierne nad Tisou. Překládka olejů probíhá v pracovišti ST5 překladiště v Čierne nad Tisou.

Retrack Slovakia využívá i předávku vlaků s UZ na rozchodu 1 435 mm, ta probíhá ve stanici Čop, kdy se nakládka zboží uskutečňuje v některém z překladišť UZ buď přímo v Čopu nebo dále ve vnitrozemí, v jednom z běžně používaných překladišť při trati o rozchodu 1 435 mm, což je zejména Baťovo, případně Ključarki. Do Čopu takto Retrack Slovakia zajíždí již od jara 2022.

V současnosti vypravuje Retrack Slovakia s využitím překládky v oblasti Čierne nad Tisou okolo 15 - 20 vlaků měsíčně, cílem pro nejbližší budoucnost je až 30 vlaků. Na ukrajinské straně je překládáno 20 - 25 vlaků měsíčně, rovněž s plánem překládky jednoho vlaku denně. K hlavním překládaným komoditám samozřejmě patří ukrajinské agrární produkty, ale ve frekvenci zhruba 8 - 10 vlaků měsíčně jsou přepravovány také chemické produkty z/na Ukrajinu, s využitím přečerpávacího komplexu ZSSK CARGO v Čierne nad Tisou. A v důsledku aktuálního úplného zákazu importu methanolu z Ruska do EU, zavedeného k 15. 7. 2023, lze očekávat i přepravy této komodity na Ukrajinu ze západních přístavů.

Související novinky
Sdílejte