ČD Cargo 2025
Škoda 2025

Dopravci Retrack Slovakia a Retrack Czech ukončili provoz


publikováno 31. 07. 2025 10:06


V důsledku podání návrhu na zahájení insolvenčního řízení ukončily dopravní dceřiné společnosti skupiny VTG na Slovensku a v ČR okolo 15. - 20. 7. 2025 provoz. Jak jsme již uvedli v reakci na tento krok, návrhy na zahájení insolvenčního řízení byly podány dne 30. 6 2025, následně se čeká na jejich zpracování a ustanovení insolvenčního správce.

Ačkoliv oficiální zdůvodnění VTG tento krok svádí na (aktuálně snadno uvěřitelnou) nynější nelehkou situaci na železničním přepravním trhu, dostupné oficiální i neoficiální informace a některé okolnosti procesu naznačují, že toto nebylo jediným, pokud vůbec tím hlavním důvodem a VTG dost možná ani nestála o to, aby firmy dostaly možnost restrukturalizace. Insolvence totiž může souviset s tím, že nakonec nedošlo k dohodě v procesu odkoupení zbývajícího 40% podílu v dopravci Retrack Slovakia, který v něm držela (a nakonec tedy i nadále drží) společnost Rail Services Slovakia.

Tiskový mluvčí VTG na dotaz ŽM potvrdil, že „po dlouhých a intenzivních jednáních nebylo možné dosáhnout konečné dohody o ocenění obchodních podílů“ a že spoluvlastnictví Retracku Slovakia nakonec zůstává v nezměněné podobě 60/40 % VTG/RSS. Na další související otázky, mj. na upřesnění údajné „významné finanční podpory ke stabilizaci provozu společnosti Retrack Slovakia“ (citace z tiskové zprávy) a jakou formou VTG „poskytlo značný kapitál jako základ pro stabilizaci obchodní činnosti Retrack Slovakia“ (citace z odpovědi pro ŽM), už mluvčí jen uvedl, že další detaily sdělovat nebude.

Každopádně firmy Retrack Czech se momentální negativní situace na přepravním trhu netýká, dokázala více diverzifikovat strukturu přepravovaného zboží a přibývaly jí nové kontrakty na různé komodity. V žádném případě tak u ní nelze insolvenci spojovat s dopadem těžké doby, resp. ne tedy v přímém důsledku, ale pouze nepřímo, neboť byla příliš spjata se slovenskou společností (například použití najatých lokomotiv nebo nasazení personálu), takže nebylo reálně možné českou společnost oddělit, aby pokračovala ve své činnosti samostatně.

Tranzitní přepravy obilnin, jakož i některých jiných komodit převzal v ČR dopravce RCC CZ, s nímž dopravci skupiny Retrack již dříve spolupracovali. Některé zakázky přebírá společnost Sokolovská uhelná, právní nástupce SUAS, která má ambice stát se plnohodnotným dopravcem nad rámec svého dříve stěžejního segmentu přeprav uhlí.

I společnost Retrack Slovakia ovšem mezi roky 2023 a 2024 zaznamenala propad výkonů v hrtkm o nepříliš dramatických 13 % a je možné, že by situaci překonala. Dne 29. 7. 2025 vydala společnost RSS prohlášení v následujícím znění: „Dne 30. 6.2025 byly na společnosti Retrack Slovakia s. r. o. (dále jen RTSK) a Retrack Czech s. r. o. (RTCZ) podány návrhy na konkurz z důvodu platební neschopnosti. Tuto skutečnost oznámil majoritní společník RTSK, společnost VTG, na svých webových stránkách www.vtg.com formou tiskové zprávy. Společnost Rail Services Slovakia s. r. o. (dále jen RSS) jako minoritní společník RTSK nebyla předem informována o podání návrhu. Až dne 2. 7. 2025 byla o podání návrhu na prohlášení konkurzu informována jednateli RTSK. Považujeme za nutné zveřejnit toto prohlášení za účelem objasnění událostí předcházejících návrhu na prohlášení konkurzu ve společnosti RTSK.

- 17. 6. 2025 - v době, kdy RTSK čelila zhoršené situaci na trhu, došlo ke splatnosti skupinových pohledávek skupiny VTG (spřízněných společností s VTG) vůči RTSK.
- 23. 6. 2025 - jednatelé společnosti RTSK informovali RSS o plánu cash flow a opatřeních a krocích k ozdravení společnosti RTSK s výhledem do konce roku 2025.
- 25. 6. 2025 - informovali jednatelé RSS o přijetí rozhodnutí ze zasedání jednatelů o podání návrhu na prohlášení konkurzu bez určení data, kdy má k podání návrhu dojít.

- 2. 7. 2025 - během několika dní, bez další diskuse s RSS, bez projednání na valné hromadě RTSK, jak bylo požadováno v rámci korporátních dokumentů, se RSS dozvěděla, že jednatelé podali návrh na konkurz u příslušných soudů ve Slovenské a České republice. Tento postup majoritního společníka RTSK i jednatelů vnímáme jako účelový a předčasný, bez hledání jiných přiměřenějších řešení a vhodnějších opatření k zabránění úpadku společnosti, která zaměstnává více než 200 vysoce kvalifikovaných odborníků a má výrazný podíl na trhu a jen od roku 2020 realizovala více než 10 000 nákladních vlaků v zemích SK/CZ/HU.

V každém případě chceme ujistit zákazníky a partnery RSS, že v současné době RSS zajistila služby pro své zákazníky na celé druhé pololetí roku 2025 a bude i nadále plně zajišťovat služby přepravy zboží v rámci celé Evropy, jakož i překládky zboží na rozchodu 1 520/1 435 mm.“ 

Související novinky
Štítky
Sdílejte