Škoda 2024

Alstom zvítězil v soutěži na lokomotivy do Rumunska


publikováno 24. 01. 2024 18:13


Rumunský Úřad pro železniční reformu (Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ARF) vybral vítěze v další ze soutěží na vozidla pořizovaná do vlastnictví státu. Dne 16. 1. 2024 ARF oznámil, že nabídka sdružení tvořeného mateřskou francouzskou společností Alstom Transport a německou Alstom Transportation Germany byla vybrána jako vítězná v soutěži na 16 elektrických čtyřnápravových lokomotiv s rychlostí 160 - 200 km/h.

Součástí kontraktu v hodnotě 767,5 mil. RON (cca 3,8 mld. Kč) je i zajištění údržby po dobu 20 let a s možností prodloužení o dalších 20 let. Soutěž byla vypsána již v říjnu 2022. Lokomotivy by dle předmětného programu podpory měly být nasazovány na ramenech Dej - Brașov - București - Constanța, Timișoara - Arad - Brașov - București - Constanța, Timișoara - Cluj-Napoca - Iași a Iași/Suceava - București - Constanța. Nyní ještě běží lhůta pro případná odvolání.

ARF se tak blíží k uzavření většiny dosud vypsaných soutěží na pořízení nových vozidel, které byly postupně vypisovány již od roku 2019 (mnohé se potýkaly s různými průtahy). Předmětné jednotky, resp. lokomotivy jsou základem nového přístupu k modernizaci rumunského parku železničních vozidel - následně budou poskytovány dopravcům, kteří vzejdou ze soutěží na zajištění provozu předmětných provozních souborů.

Nejdále je kontrakt na 37 meziregionálních jednotek (IR-RE1), jež dodá Alstom - půjde o soupravy typu Coradia Stream a první dvě již podstupují zkoušky, jedna v Rumunsku a jedna na ŽZO Velim. Vysoutěžen je již i dopravce jednoho ze tří provozních souborů, pro které jsou určeny, bude jím státní CFR Călători.

Druhou sérii meziregionálních jednotek (IR-RE2) dodá PESA Bydgozscz, kontrakt na 20 souprav typu Regio160 s opcí na dalších devět byl uzavřen dne 19. 12. 2023. Tentýž výrobce již byl vyhlášen i vítězem soutěže na 62 regionálních jednotek (RE-R) a dne 30. 1. 2024 by měl být předmětný kontrakt podepsán.

Nadto ARF realizuje soutěž na dodávku na 12 vodíkových jednotek, tuto se zatím stále nedaří úspěšně uzavřít. Celý tento záměr je spolufinancován Evropskou unií, pro postupně dodávané série vozidel budou uplatněny různé programy podpory využívající evropské fondy. Tomuto tématu se věnujeme podrobným článkem v právě vycházejícím ŽM 1/24.

Související novinky
Sdílejte