publikováno 16. 09. 2025 16:41
Společnosti Škoda Group a RegioJet představily dne 16. 9. 2025 na společné tiskové konferenci nové třízdrojové jednotky, které RJ nasadí na souboru linek R14A Pardubice - Liberec, R14B Liberec - Ústí nad Labem, R21 Praha - Tanvald, R22 Kolín - Rumburk a R24 Praha - Rumburk, na jejichž provoz získal tento dopravce smlouvu s dobou trvání 15 let, počínaje prosincem 2029.
Jelikož jde o v převážné míře neelektrifikované tratě a zadávací podmínky vyžadovaly provoz na elektrifikovaných tratích v elektrické trakci, přicházely v úvahu pouze vícezdrojové vlaky. Neelektrifikované úseky jsou však příliš dlouhé na pokrytí bateriovým pohonem, proto půjde o diesel-akutrolejové jednotky (BEDMU - Battery Electric Diesel Multiple Unit), vycházející v zásadě ze stávajících akutrolejových RegioPanterů, s baterií (zmenšenou z prostorových důvodu) a dieselovým prodlužovačem dojezdu, který bude baterii na neelektrifikovaných úsecích dobíjet. Pro provoz pod trolejí budou vlaky konstruované pro napěťové soustavy 3 kV ss i 25 kV 50 Hz. Odlišný bude samozřejmě i interiér s ohledem na dálkový charakter provozu.
Na základě kontraktu v hodnotě přes 9 mld. Kč bude dodáno 18 dvouvozových a 16 třívozových jednotek. V budoucnu bude možné dieselový pohon odstranit a jednotky upravit na akutrolejové, resp. i na čistě bateriové nebo čistě elektrické. Nyní představený design vnější podoby i interiéru pochází z předsmluvní fáze, následně tento bude předmětem dalšího vývoje, ve spolupráci RegioJetu a Patrika Kotase, a ještě v průběhu letošního podzimu by mělo být přestaveno konečné designové řešení.
Díky novým jednotkám, v souladu s infrastrukturními projekty, plánovanými na některých tratích předmětného provozního souboru, by mělo dojít i ke zkrácení cestovních dob. Jiří Schmidt, ředitel strategie společnosti RegioJet, doplňuje: „Na zkvalitnění dopravy na severovýchodě Čech se musí podílet investicemi ministerstvo dopravy a Správa železnic. Do řady tratí se tu neinvestovaly peníze desítky let, je potřeba jejich zkapacitnění, zvýšení rychlosti a v neposlední řadě jejich elektrifikace. Kvalitnější tratě umožní cestujícím nové přestupní vazby a zlepší koordinaci s ostatními druhy dopravy. Předpokládáme i investice do P+R parkovišť.“