publikováno 16. 06. 2025 10:29
Správě železnic se v neděli odpoledne 15. 6. 2025 podařilo obnovit provoz vlaků v úseku Hranice na Moravě - Valašské Meziříčí, kde dne 28. 2. došlo u stanice Hustopeče nad Bečvou k nehodě vlaku převážejícího benzen. V noci z neděle na pondělí 15./16. června skončila výluka v úseku Hranice na Moravě – Lhotka nad Bečvou, kdy byla postupně ukončena veškerá náhradní autobusová doprava i odklony vlaků. Osobní vlaky ČD byly nahrazeny autobusy do nedělní půlnoci, první regionální vlakové spoje tak vyjela během pondělního rána.
V první fázi Správa železnic zprovoznila dvě koleje v přímém směru. Po odtěžení kontaminované zeminy pod tratí dělníci na přibližně třísetmetrovém úseku položili nový železniční spodek a svršek, instalovali provizorní stožáry trakčního vedení a troleje a obnovili zabezpečovací zařízení. Kompletní obnova stanice včetně výhybek proběhne v podzimních měsících. Náklady na první etapu oprav ční přibližně 23 mi. Kč, podzimní etapa vyjde podle plánů přibližně na 90 mil. Kč.
Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Nebezpečí vyplývalo především z extrémní hořlavosti a toxicity benzenu, hasiči proto museli pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla. Celkem se u zásahu vystřídalo téměř 450 hasičů Správy železnic. V lokalitě havárie nadále probíhají sanační práce pod dohledem České inspekce životního prostředí. Podle odhadu sanační společnosti uniklo do životního prostředí v důsledku havárie 250 tun benzenu.
Petr Hladík, ministr životního prostředí, doplňuje: „Od začátku je naším cílem minimalizovat dopad na zdraví lidí i zvířat a životní prostředí a to se také daří. Bezprostředně po havárii se nám podařilo stabilizovat situaci, uzavřít ohnisko znečištění štětovou stěnou a vytvořit tzv. izolovanou oblast, kde se podařilo zachytit přes 98 % uniklého benzenu. Odtěžila se část kontaminované strusky a zeminy z kolejiště, která zůstala na místě prostoru ohraničeného štětovou stěnou a je od okolního prostředí izolována bentonitovými rohožemi. Sanace kontaminovaných zemin bude součástí dalšího postupu.
Teď je prioritou sanačních prací odstranit volnou fázi benzenu na hladině podzemní vody, která tvoří největší podíl benzenu v lokalitě. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu. Probíhá také zkušební provoz speciálních filtrů s aktivním uhlím, jež umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu. Za hodinu zvládnou filtry s uhlím vyčistit zhruba 21 m3 kontaminované vody. Podle odhadu sanační společnosti se odvezlo k likvidaci (do společnosti DEZA) celkem cca 95 tun benzenu a více než 4 000 m3 odpadní vody. Od zahájení provozu prošlo celkem přes sanační technologii více než 1 000 m3 kontaminované vody.“
Petr Bejček, ředitel České inspekce životního prostředí, doplňuje: „Jsem nesmírně rád, že se nám za pomoci Hasičského záchranného sboru ČR, Správy železnic a dalších institucí podařilo to, co v prvním měsíci vypadalo jako téměř nemožné. Havárie se z pohledu vlivu na životní prostředí stala snad na tom nejhorším místě – na propustném štěrkopískovém podloží a 30 metrů od vodní nádrže. Díky společnému zásahu unikla z více než 1 000 tun benzenu mimo místo havárie méně než 3 % nebezpečné látky, přičemž dopady na okolní prostředí byly minimální. Z unikátních řešení, která zde byla použita pro záchranu životního prostředí, se od České republiky bude v budoucnu učit celý svět.“
Ačkoli byla bezpečnostní rizika pro občany a okolní životní prostředí omezena na minimum, situace je stále vážná a práce v lokalitě musí probíhat za přísných bezpečnostních opatření. V oblasti platí do 26. 6. 2025 stav nebezpečí. Česká inspekce životního prostředí navrhla hejtmanovi Olomouckého kraje prodloužit stav nebezpečí o další měsíc. Do odvolání je stále zakázán vstup a pohyb lidí v bezprostředním okolí havárie a vodní nádrže č. 6.
Správa železnic, ČD