Škoda 2024

ELP přesáhl hranici 100 objednaných lokomotiv


publikováno 07. 01. 2023 12:31


Krátce před Vánoci zadala společnost European Loc Pool pevnou objednávku na dalších 10 lokomotiv EURODUAL, čímž překonala stokusovou hranici. Tento pool uzavřel s firmou Stadler Rail v dubnu 2019 rámcový kontrakt na nejméně 100 strojů, na jehož základě bylo dosud postupně objednáno 30 lokomotiv typu EURO9000 a nyní již celkem 74 EURODUALů.

Z těchto 104 lokomotiv má ELP momentálně uzavřeny leasingové kontrakty na 85 kusů s více než 30 zákazníky ze šesti zemí. Do provozu bylo ke konci roku 2022 nasazeno 48 strojů. K nejnovějším dodávkám patří lokomotivy 159 003 a 004, dodané státnímu norskému dopravci CargoNet krátce před Vánoci. Objednávka jejich nájmu byla oznámena v září 2021. Brzy bude následovat další norský zákazník pro EURODUALy, jelikož tamní společnost Onrail by měla převzít od ELP do nájmu dvě tyto lokomotivy koncem března 2023.

V Norsku provozuje dva EURODUALy již dva roky švédský státní dopravce Green Cargo. Rozhodl se ale své působení v této zemi ukončit, a jelikož pro ně nemá ve Švédsku uplatnění, koncem ledna 2023 tyto stroje převezme rovněž CargoNet.

Lokomotivy EURODUAL byly dosud schváleny do provozu v Německu, Rakousku, Švédsku a Norsku (a ve Francii verze pro napěťové soustavy 1,5/25 kV zastoupená jediným kusem). V tomto roce se předpokládá dosáhnout schválení ve Slovinsku, Chorvatsku a Srbsku a možná již také v Severní Makedonii. Zahájení předmětných zkušebních jízd je v plánu počátkem léta. Ve Slovinsku půjde pouze o provoz v dieselové trakci, jelikož tamní síť je (vyjma některých PPS) napájena napětím 3 kV ss. Později mají následovat další balkánské země, schválení v Maďarsku však ELP v plánu nemá (resp. až pro EURO9000).

Ve vztahu k ČR a Slovensku bylo v roce 2022 pro EURODUALy zažádáno alespoň o dosažení povolení k zajíždění do PPS Cheb, Břeclav a Bratislava-Petržalka. V posledním uvedeném případě bylo povolení uděleno k 4. 8. 2022, do českých PPS se tak dosud nestalo.

V roce 2023 by mělo být docíleno významného kroku schválením čtyřsystémové lokomotivy typu EURO9000 v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Nizozemí a Belgii (více viz zejména ŽM 10/22, str. 21). Konkrétně se tento krok momentálně očekává k závěru druhého pololetí roku.

Související novinky