publikováno 15. 07. 2025 17:10
V úterý 15. 7. 2025 byla v Praze podepsána smlouva mezi firmou Škoda Group a dopravcem ARRIVA vlaky na dodávku 22 elektrických jednotek nového typu 26Ev pro zajištění provozu na lince Ex6 Praha - Plzeň - Cheb a lince R16 Praha - Beroun - Plzeň - Klatovy. Pro posledně jmenovanou bude určeno 16 třívozových souprav s uspořádáním náprav Bo'2' + 2'2' + 2'Bo' a výkonem 2 800 kW, každá s 224 místy k sezení. Pro linku Ex6 bylo objednáno šest čtyřvozových jednotek s uspořádáním náprav Bo'2' + 2'2' + 2'2' + Bo'Bo' a výkonem 4 200 kW, nabízejících po 315 místech k sezení
Obě provedení jsou technicky shodná, určená pro napájecí soustavy 3 kV ss a 25 kV 50 Hz a maximální rychlost 200 km/h, což je první případ jednotky Škoda s touto rychlostí. Poprvé bylo možno spatřit tento design na stánku Škody na letošním veletrhu RAIL BUSINESS DAYS, společně s obrázky dalšího nového typu, 22Ev, jak popisujeme v ŽM 6/25 na str. 11.
Jednotky budou vybaveny i mobilní částí ETCS, dosazen bude systém ATO (automatické vedení vlaku) a dálkový monitorovací systém stavu vozidla. Vlaky se zhruba 50% nízkopodlažním podílem budou plně klimatizované s informačním systémem, Wi-Fi připojením, zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky nebo kamerovým systémem. Technické řešení představené jednotky je již definitivní, vnější provedení je takřka finální, tedy může, ale nemusí doznat ještě určitých změn.
Petr Novotný, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Škoda Group při této příležitosti uvedl: „Tato zakázka od soukromého dopravce ARRIVA vlaky je pro nás velmi významná, nejen z hlediska finančního rozsahu, ale i z pohledu naší pozice na trhu. Jedná se již o druhou zakázku na výrobu nových vlaků pro soukromého dopravce, což ukazuje konkurenceschopnost našich řešení. Segment dálkových rychlostních vlaků s rychlostí 200 km/h je pro nás velmi důležitý. Věříme, že tato nová platforma, jejíž vývoj u nás probíhá již několik let, uspěje nejen na českém, ale také na celoevropském trhu. Na výrobě těchto vlaků bude mít obrovský podíl také český průmysl. Očekáváme, že podíl českých dodavatelů se bude pohybovat kolem 80 %, jako tomu bylo u posledního projektu na nové elektrické vlaky,“
Daniel Adamka, generální ředitel společnosti ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA k tomu uvedl: „Podpisem této smlouvy naplňujeme naši dlouhodobou strategii v České republice. Vstupujeme do nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem - nabídnout cestujícím vyšší komfort, spolehlivost a ekologicky šetrné cestování. Tato zakázka představuje největší investici v historii Arrivy v Evropě ve výši přesahující sedm miliard korun. Naše nové jednotky vyrobené v České republice přinesou nejen moderní design, ale především větší pohodlí díky širším sedadlům, větším rozestupům a palubnímu občerstvení. Zároveň klademe důraz i na udržitelnost - díky systému automatického vedení vlaku očekáváme významné úspory elektrické energie. Těšíme se, že tyto vlaky budou od prosince 2028 jezdit na linkách z Prahy do Plzně, Chebu a na Šumavu“.