ČD Cargo 2025
Škoda 2025

Srážka vlaků u Pezinku


publikováno 10. 11. 2025 11:50


V neděli 9. 11. 2025 večer došlo u stanice Pezinok ke srážce dvou vlaků osobní dopravy ZSSK. Z dosavadních a již i potvrzených okolností vyplývá, že vlak REX 1814 Nitra - Bratislava-Nové Mesto, tvořený motorovou jednotkou 861.022, po pravidelném zastavení ve stanici Pezinok z této odjel po projetí návěsti „Stůj“, načež po násilném přestavení výhybek pokračoval v jízdě směrem na Bratislavu. Tím se dostal do vlakové cesty za ním jedoucího vlaku Ex 620 „Tatran" Košice - Bratislava hl. st. (Pezinkem pouze projíždějícího v přímé koleji), jenž do RegioMoveru zezadu narazil.

Nehoda se stala v 19.28 h, vlak REX 1814 jel v zásadě dle jízdního řádu, zatímco Ex 620 byl zhruba 10 minut opožděn; nejednalo se tedy o pravidelné  předjíždění. Následkem nárazu vykolejil ve vlaku Ex 620 první vůz za lokomotivou (1. třída, řada Apeer) a došlo u něj ke zlomení hlavního rámu. Do nemocnic bylo převezeno 79 cestujících, hospitalizováno zůstalo 13 lidí, z toho tři s těžšími zraněními, mimo ohrožení života. V předběžné informaci uvedl tiskový mluvčí ZSSK, že dopravce eviduje v součtu za oba oba vlaky celkem 1 020 prodaných jízdenek.

Vlak Ex 620 byl veden lokomotivou 350.006, vybavenou mobilní částí ETCS. Trať je zde opatřena stacionární částí ETCS Level 1 a je využívána ve smíšeném provozu. Jednotka 861.022 není vybavena OBU ETCS (stejně jako ostatní vozidla této řady) a jejímu pohybu přes návěst zakazující jízdu nic nezabránilo. Vlak Ex 620 začal snižovat rychlost již ve stanici Pezinok, další vyšetřování ukáže, zda zareagoval přímo strojvedoucí po změně návěstního znaku na odjezdovém návěstidle, nebo zda dříve zaúčinkoval zabezpečovač ETCS, který by každopádně automaticky zasáhl.

V předmětné koleji je umístěna doplňková balíza, zhruba 300 m před odjezdovým návěstidlem, která vysílá stejný telegram jako balíza umístěná u odjezdového návěstidla. Vlak Ex 620 tedy stihl nouzovým bržděním snížit rychlost, ta jinak mohla činit až 140 km/h, což je nejvyšší dovolená pro průjezd stanicí Pezinok (ta leží v mírném oblouku). Ke srážce došlo zhruba 700 m od uvedené doplňkové balízy.

Vzhledem k tomu, že jde o druhou vážnou nehodu vlaků osobní dopravy na Slovensku za necelý měsíc (dne 13. 10. došlo před tunelem u obce Jablonov nad Turňou v okrese Rožňava ke srážce dvou protijedoucích rychlíků „Gemeran“), požadoval premiér Robert Fico hned 10. 11. odvolání nejvyššího vedení ZSSK, což se i následně stalo. Nicméně odvolání kohokoliv z postů v ZSSK neospravedlní skutečnost, že stacionární část ETCS je na koridoru od Bratislavy na sever v provozu již od prosince 2010 a že za oněch téměř 15 let (!) nebyl na této trati zaveden výhradní provoz pod dohledem ETCS. Což nelze označit jinak než jako selhání ŽSR a vrcholově především slovenského ministerstva dopravy - a také souvisejících vlád za celé inkriminované období. Takže vznik takovéto nehody byl jen otázkou času...

Související novinky
Štítky
Sdílejte