publikováno 08. 10. 2025 13:45
Dne 8. 10. 2025 dopravce Leo Express oznámil, že „spustil prodej nového jízdního řádu“ - čímž tedy asi myslel prodej jízdenek na vlaky v novém jízdním řádu... V dotyčné tiskové zprávě bylo zároveň odhaleno, kde budou nasazeny soupravy typu Talgo VI, z nichž první dorazila dne 12. 8. 2025 na ŽZO a kolem nichž Leo Express doposud vytvářel informační vakuum.
Kromě informací o rozvoji provozu do Polska, jenž je ovšem vynucený především chystaným přepnutím uzlu Žilina na napájení 25 kV 50 Hz v prvním čtvrtletí 2026, přes nějž se pak dále na Slovensko nedostanou (zatím stále) čistě stejnosměrné jednotky FLIRT řady 480 (viz ŽM 9/25, str. 2), dopravce v tiskové zprávě také informuje, že „vzhledem k úpravám infrastruktury ve stanici Žilina dojde k dočasnému přerušení spojů do Prešova, které budou obnoveny 30. dubna 2026“.
Od téhož dne dopravce spustí novou linku do Bratislavy, kterou Peter Köhler, generální ředitel Leo Expressu, charakterizuje následovně: „Cestující ve Zlínském kraji si přáli návrat ‚Leoše‘, a tak jsme pro ně zajistili skutečně nízkopodlažní vlaky Talgo S6 nabízející vysoký komfort. Naše konkurence v rámci dálkové dopravy nabízí převážně vysokopodlažní vlaky, kde vstup přes schody může rodiče s dětmi, starší cestující, cyklisty nebo cestující na vozíčku odradit.
Zároveň jsme spoje naplánovali tak, abychom obsloužili Slovácko, ale nově také Hodonín, Břeclav a Bratislavu. V Bratislavě budeme zastavovat jak na hlavní stanici, odkud jezdí naše příměstské vlaky do Dunajské Stredy a Komárna, tak také na druhé straně řeky Dunaje v Petržalce. Takový spoj v tomto okamžiku nikdo neobsluhuje a věříme, že nově vzniklé přímé spojení osloví mnoho nových cestujících.
Naše vlaky nabídnou jedinečnou kombinaci nízkopodlažního řešení a bezbariérového přístupu. Díky systému naklápění a technickému řešení podvozků pak působí jízda i v obloucích trati plynule a pohodlně. Jsem přesvědčen, že tyto jedinečné vlastnosti dokážou oslovit nejen zákazníky konkurence, ale také lidi, kteří dosud cestují autem, autobusem nebo letadlem, a ukážou jim komfortnější i udržitelnější způsob cestování. Samozřejmostí pak je vysoce spolehlivé temperování a klimatizace, jakož i nezávislý zdroj energie.“
Posledním bodem je taktně naznačeno, že po celou dobu jízdy pod trolejovým vedením (čili všude) bude souprava napájena napětím z dieselgenerátoru z generátorového vozu namísto z elektrické lokomotivy prostřednictvím kabelu vlakového topení. Což je lehce pikantní u dopravce, jenž cestujícím při koupi jízdenky v elektrických jednotkách nabízí příplatek na kompenzaci uhlíkové stopy... Otázku tankování a nákladů na provoz a údržbu generátorových vozů u těchto netrakčních jednotek ponechme stranou - stejně jako komfort jízdy vlaku s jednonápravovými pojezdy typu rodal, zejména na ne právě kvalitních tratích ŽSR.
Trakci pro Talgo VI mají zajišťovat Vectrony. Zajímavé bude sledovat, jak rychle bude probíhat schvalování souprav Talgo pro provoz v ČR a na Slovensku. Jak rovněž popisujeme v ŽM 9/25, zeptali jsme se příslušných drážních úřadů, zda společnost Leo Express (nebo Renfe či Talgo) požádala o schválení pro provoz souprav Talgo na dotyčných železnicích.
Ve stavu k 26. 9. 2025 nám Dopravný úrad odpověděl: „Spoločnosť Talgo nadviazala s Dopravným úradom prvotný kontakt začiatkom septembra 2025. Stretnutie, ktoré by ozrejmilo detaily požiadaviek spoločnosti Talgo smerom na Dopravný úrad, sa však zatiaľ neuskutočnilo.“ Drážní úřad nás informoval, že jej o zahájení schvalovacího procesu pro soupravy Talgo pro provoz v ČR nikdo nepožádal, stejná odpověď přišla z polského UTK ohledně provozu v Polsku.