publikováno 04. 08. 2025 19:06
Od neděle 31. 8. 2025 bude Pendolino nasazeno na jednom páru „Jižních expresů“ mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Směrem na jih půjde o večerní spoj IC 591, který nahradí dosavadní IC 545, zpět pak od 1. 9. o spoj IC 590, nahrazující IC 542. V případě spoje na jih Čech se zároveň jedná o faktické prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína, čímž vzniká přímé spojení Ostrava - Olomouc - Pardubice - Praha - Tábor - České Budějovice.
Jízdní řády nových spojů lze již vidět ve změně jízdního řádu trati 220, vydané k 15. 6. 2025. Cestovní doba jižním směrem se mezi Prahou a Českými Budějovicemi zkrátí z 1 h 42 min na 1 h 35 min, severním směrem pak z 1 h 41 min na 1 h 30 min. Toho je docíleno primárně využitím technologie aktivního naklápění vozové skříně, a to jak v úsecích Votice - Sudoměřice a Doubí u Tábora - Soběslav, v nichž je s naklápěním umožněna jízda rychlostí až do 200 km/h, tak i v dalších částech tratě Praha - České Budějovice. Po loňském testování jízdy rychlostí 200 km/h na Táborsku tak tato rychlost bude historicky zcela poprvé na české železnici zavedena v pravidelném provozu.
Jak jsme podrobně popsali v článku v ŽM 8/24 (str. 16 - 20), s ohledem na fyzikální zákony může zvýšení rychlosti na 200 km/h v obou uvedených nedlouhých úsecích vést k úspoře jízdních dob okolo jedné minuty, což naznačuje i jednominutový rozdíl cestovní doby mezi dosavadním IC 542 a budoucím IC 590 mezi Českými Budějovicemi a Táborem. Další krácení cestovních dob již vyplývá z využití naklápění vozových skříní na jiných úsecích. Výrazné zkrácení cestovní doby mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí (z 12 na 9 minut) zřejmě vychází z využití rezerv využívaných standardně při tvorbě JŘ.
Naopak nevýhodou Pendolina oproti zde nasazovaným nedlouhým soupravám taženým výkonnými lokomotivami řady 380 je výrazně nižší měrný trakční výkon (cca 10 kW/t oproti 19 kW/t), a tedy dynamika jízdy. Jak jsme v ŽM 8/25 rovněž naznačili, zavedení nového rychlého spoje s časovou polohou mírně odlišnou od taktového systému se neobejde bez úpravy jízdního řádu regionální dopravy ve frekventované příměstské dopravě, u jednoho páru osobních vlaků bude mírně (o 4, resp. 5 min) prodloužena cestovní doba kvůli jeho předjíždění Pendolinem v Praze-Uhříněvsi.