publikováno 14. 12. 2025 17:21
Se zahájením platnosti nového jízdního řádu v neděli 14. 12. 2025 byla do plného provozu uvedena Koralmbahn (ŽM 5/24 na str. 16 - 19, ŽM 6/25 na str. 26 - 27), slavnostní ceremoniály v Klagenfurtu a Grazu za účasti nejvyšších představitelů rakouské politické scény se uskutečnily o dva dny dříve. Jejich součástí byly i jízdy pro veřejnost, zavedené pro první možnost užít si přímou vlakovou jízdu mezi hlavními městy Korutan a Štýrska za 41 minut.
Završilo se tak 27leté úsilí realizace projektu dráhy o délce 127 km se 12 tunely o celkové délce 50 km, z nichž největším dílem je 33 km dlouhý Koralmský tunel. Novou rychlodráhu využívá denně v každém směru 26 spojů mezi Vídní a Villachem (částečně i do vzdálenějších destinací jako např. Benátek nebo Terstu), resp. 29 mezi Grazem a Klagenfurtem.
Mezi prvními jmenovanými jsou i vlaky vedené jednotkami ComfortJet a railjet mezi Prahou (případně Berlínem) a Villachem, prozatím stále tažené Taurusy řady 1216, když nové Vectrony řady 384 ČD zatím nejsou schváleny. V takřka souvislém dvouhodinovém taktu využívají Koralmbahn také vlaky nabízející přímé spojení mezi Grazem, Villachem a Salzburgem, vedené na různých trasách, včetně ICE do Německa (Frankfurt, Münster).
Nákladní doprava využívá Koralmbahn již od počátku listopadu 2025. Ve směru od Vídně přes Semmering na Villach, případně dál na Itálii, však setrvává primárně na staré trase přes Leoben a Zeltweg, protože pro ni není úspora několik desítek minut až tak zásadní (zatímco pro rychlíkovou dopravu je také podstatná obsluha Grazu a Klagenfurtu s Villachem tím samým spojem od Vídně), když navíc frekventovaná osobní doprava v úseku Bruck a. d. Mur - Graz a částečné výluky v Koralmském tunelu pro noční údržbu poskytují nákladní dopravě v tomto směru omezené kapacitní možnosti.