Nové vlaky pro berlínské metro


publikováno 24. 03. 2020 11:51


Dne 20. 3. 2020 byla firma Stadler definitivně potvrzena jako vítěz mezinárodního výběrového řízení dopravního podniku Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) na dodávku až 1 500 vozů pro berlínský U-Bahn.

Nové vlaky, které budou u BVG označeny jako typy J a JK, budou pocházet z rodiny METRO firmy Stadler. Rámcový kontrakt v hodnotě až 3 mld. EUR je dosud největším u BVG, ale také jedním z největších v Evropě. Jeho historie začala již v říjnu 2016, kdy byla vypsána příslušná soutěž. Ta byla po různých průtazích dotažena do stadia, kdy dne 20. 5. 2019 bylo oznámeno rozhodnutí o vybrání firmy Stadler.

To však napadla firma Alstom (dalším účastníkem výběrového řízení bylo konsorcium Siemens/Bombardier), což bylo řešeno v několika kolech u různých instancí, až nakonec dne 20. 3. 2020 došlo k definitivnímu zamítnutí protestů u odvolacího soudu v Berlíně (Berliner Kammergericht). To tedy, s desetiměsíční prodlevou, umožnilo formální zadání zakázky Stadleru.

Rámcový kontrakt obsahuje pevnou objednávku na 606 vozů. Z nich má být od roku 2022 dodávána první série 376 vozů, z nichž budou vytvářeny dvou- až čtyřvozové jednotky pro linky sítě U-Bahn malého profilu (Kleinprofil, max. šířka vozidel 2 300 mm, resp. nově 2 400 mm) a velkého profilu (Grossprofil, max. šířka vozidel 2 650 mm). Zároveň byla potvrzena i série navazujících 230 vozů METRO, ale smlouva s konkrétními termíny dodávek bude podepsána později. Podrobné technické údaje nejsou v tento moment k dispozici, neboť firma Stadler má momentálně omezené kapacity z důvodů útoku koronaviru.

Objem první pevné objednávky činí asi 1,2 mld. EUR a zahrnuje též dodávku náhradních dílů po dobu 32 let. Rámcová smlouva rovněž stanoví opci na dalších až 894 vozů, což by tedy pro BVG dohromady znamenalo 1 500 odebraných vozů. Celkem má být vyrobeno 440 vozů typu JK pro „Kleinprofil“ (linky U1 až U4) a 1 060 vozů typu J pro „Grossprofil“ (linky U5 až U9). Takto by do roku 2033 měla být zcela obměněna současná flotila vlaků U-Bahn.

Ta má nyní v průměru téměř 30 let a potýká se se stále větší poruchovostí. Přitom počty cestujících na síti U-Bahn vzrostly od roku 2012 o 15 %, a to při prakticky neměnném počtu cca 1 300 vozů metra. Potřeba nových vlaků je tak velká (resp. byla do února 2020), zejména v síti velkého profilu, že pro ni jsou dočasně upravovány vlaky malého profilu a nasazovány na lince 5.

V souvislosti s touto obří smlouvou pro BVG společnost Stadler oznámila, že do svého závodu Berlin-Pankow bude investovat cca 70 mil. EUR. Stadler v současné době pro BVG již dodává, a to vlaky typu IK (tedy malého profilu) pro linky U1 a U2 a v upravené podobě i pro linku U5 velkého profilu.

Související novinky
Czech Raildays 2020(21)
Štítky
Kategorie
Sdílejte